fbpx

Spijkermat

Vanaf nu te koop bij Studio Plasia.

Gezondheidseffecten van de spijkermat   

  • Pijnreductie van rug, nek, schouders, heupen en gewrichten
  • Vitaliseert het hele lichaam
  • Verbetert de bloedcirculatie
  • Geeft een diepe ontspanning
  • Verbetert de nachtrust
  • Ondersteunt een gezonde stoelgang
  • Geeft zichtbaar huidverbetering bij striae en cellulitis
  • Versterkt de fysieke en mentale conditie
  • Verlicht spanningshoofdpijnen
  • Positief effect op de orgaanfunctie

Ontspannen op een spijkerbed?

Heb jij wel eens last van spanning in je rug of nek, slaap je onrustig of wil je meer rust in je hoofd? Denk je dat een spijkerbed misschien de oplossing zou kunnen zijn? Een spijkerbed? We horen je al zeggen: no way! Dat snappen we, een spijkerbed is waarschijnlijk het allerlaatste waar je op wil liggen als je je gespannen voelt. Afgezien daarvan, dat is toch iets voor fakirs uit India met een tulband op of gehuld in een lendendoekje?

Mediteren op een spijkerbed

Het klopt dat het spijkerbed zijn oorsprong in India heeft. Vierduizend jaar geleden werden daar al spijkerbedden gebruikt bij het mediteren en om ontspanning te geven aan lichaam en geest. Als je op een spijkerbed gaat liggen worden alle zenuwuiteinden geprikkeld, je kan je er wat bij voorstellen. Die werking is gebaseerd op het principe van acupunctuur, bekend uit de Oosterse geneeskunst. Alleen worden er geen naalden ín de huid gestoken, maar drukken er puntjes óp de huid. Het heet dan ook acupressuur. Door de duizenden spijkerpuntjes worden de zenuwuiteinden en bloedsomloop gestimuleerd en kan de energiebalans herstellen. De ‘pijn’-sensatie zorgt ervoor dat het lichaam endorfines en oxytocine aanmaakt. Endorfines zijn de natuurlijke pijnstillers die pijn en spanning in het lichaam verzachten, oxytocine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd en zorgt voor een fijn gevoel en energie, het zijn dus echte feelgood-hormonen!

Eigentijdse spijkermat

Nu je dit allemaal weet, lijkt een spijkerbed je misschien toch wel een fijne oplossing voor allerlei hedendaags ongemak, zoals spanning en slecht slapen. Maar ja, waar haal je een spijkerbed vandaan? En ook lastig: waar laat je zo’n ding als je het niet gebruikt? Gelukkig zijn er tegenwoordig hele trendy spijkermatten, ook wel acupressuur- of relaxmat genoemd, die geïnspireerd zijn op het eeuwenoude spijkerbed. Eentje daarvan is de Flowee spijkermat, een mooi vormgegeven en praktisch matje met meer dan 5000 ‘lotuspuntjes’. Al die prikkende puntjes zorgen voor een betere doorstroming van energie, wat weer de basis is voor een goede gezondheid en een balans tussen lichaam en geest. Het beste effect heeft de rugligging, want in je rug zitten veel zenuwen die het hele lichaam beïnvloeden. Liggend op de mat zal je dan ook al snel een tintelend gevoel krijgen en bereik je diepe ontspanning en innerlijke rust, sommige mensen vallen zelfs op de mat in slaap!

Praktische spijkermat om mee te nemen

Omdat de Flowee spijkermat licht is en je hem vrij compact kan oprollen is hij makkelijk in gebruik, je kan hem overal mee naartoe nemen. De meest gebruikte posities zijn de rug, nek en voeten. Die zijn eenvoudig toe te passen en hebben het grootste effect. Een paar keer per dag een kwartiertje op je matje en het zou zomaar kunnen zijn dat je dieper zult slapen en dankzij een betere nachtrust meer energie krijgt. Ook bij het mediteren is zo’n mat fijn, denk maar aan die Indiase fakir op zijn spijkerbed. Een spijkermat zorgt voor diepe ontspanning, een vredig gevoel en rust: perfect dus wanneer je aan mediteren, yoga of mindfulness doet!

Zo werkt het!

Hoe gebruik je nou zo’n mat? Heb je problemen met je rug, dan kan je de mat het beste plat op de grond, een bed of een bank leggen en er vervolgens op gaan liggen. Maar ook je vermoeide voeten kan je heerlijk masseren: leg de mat op de grond voor een stoel, ga zelf op de stoel zitten en zet je voeten (met of zonder sokken) op de mat. Druk zachtjes met je voeten op de acupressuurpunten en voel de prettige prikkeling. De zenuwuiteinden in je voetzolen worden gestimuleerd en de doorbloeding neemt toe. Weg is je vermoeidheid! Heb je last van hoofdpijn of een vastzittende nek en stijve schouders, dan kan je de mat oprollen en met je achterhoofd, nek of schouders op de mat gaan liggen. Je zal al snel het ontspannende effect voelen. Meestal is het al voldoende om zo’n vijftien tot twintig minuten op je spijkermat te liggen om het effect ervan te voelen. Je kan dit ook langzaam opbouwen. Je moet het niet ervaren als pijnlijk, maar als een prettig pijnlijk gevoel.

Acupressuur yogamat – Het moderne spijkerbed

Acupressuur yogamat, Indisch spijkerbed, Yantra mat, Shakti Mat, spijkermat, theramat of spike mat zijn allemaal namen voor één hetzelfde voorwerp: een moderne spijkermat. Deze mat is gemaakt van duizenden plastic spikes of acupressuur punten met het doel om een diep gevoel van ontspanning te verspreiden en symptomen als rusteloze slaap, stress, slapeloosheid, hoofdpijnen, slechte bloedcirculatie en rug- en nekpijn te verminderen. De acupressuur punten stimuleren de zenuwuiteinden en de bloedsomloop van het lichaam. De eerste keer dat je op de mat ligt zul je waarschijnlijk wat ongemak ervaren. Als je lichaam ontspant, zodat je lichaamsgewicht evenwichtig wordt verspreid over de mat, zal het scherpe gevoel snel worden vervangen door een comfortabel gevoel of een natuurlijke high. De mat is geschikt voor verlichting van hoofd- en spierpijn, meer innerlijke rust, meer energie, diepe ontspanning en een betere nachtrust.

Endorfine en oxytocine

De mat zal een kalmerende warmte creëren door de toegenomen bloedcirculatie, een natuurlijke respons op de spikes. Omdat het lichaam gevoelens van pijn ervaart, worden de ‘feel good’ hormonen, endorfine en oxytocine vrijgeven. Endorfines zijn de natuurlijke pijnstillers in je lichaam en zullen pijntjes en spanning door het gehele lichaam verzachten. Oxytocine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd en geeft je een gevoel van euforie, plezier en energie. De spike mat is een geweldig hulpmiddel voor meditatie, omdat het zorgt voor een diepe ontspanning, een vredig gevoel en rust. Daarnaast zal de toegenomen bloedcirculatie de bloeddruk verlagen en de opname van voedingsstoffen verbeteren. Een goede doorstroming van energie is de basis van een goede gezondheid, omdat het lichaam en geest in balans houdt.

Posities

De drie meest gebruikte posities zijn de rug, de nek en de voeten, omdat deze eenvoudig zijn toe te passen en ook het grootste effect hebben. Andere posities zijn op de buik en de billen. In principe kun je de mat op vrijwel het gehele lichaam gebruiken.

De rug

De rugpositie is de meest gebruikte positie op de acupressuur mat. Er zitten namelijk veel zenuwen in de rug en deze beïnvloeden het hele lichaam. Je kunt de mat op de grond, een bed of de bank plaatsen en eventueel een kussen onder je hoofd of nek leggen. Deze positie is erg geschikt voor rug- en spierpijn. Je kunt je knieën buigen om te zorgen dat je lage rug goed contact maakt met de mat.

De voeten

Als je na een dag lopen of staan last hebt van vermoeide en/of zere voeten, kan de voetenpositie ideaal zijn. Je legt de mat op de vloer neer en gaat zelf op een stoel zitten en plaatst je voeten met of zonder sokken op de mat. Je kunt zachtjes met de voeten op de acupressuur punten drukken en de verkwikkende prikkelingen ervaren. Je zenuwuiteinden in je voetzolen worden gestimuleerd en de doorbloeding neemt toe, wat de vermoeidheid vermindert.

De nek

Voor hoofdpijn of voor een vastzittende nek en stijve schouders, is de nekpositie zeer geschikt. Je kunt de mat oprollen en je nek en/of schouders erop plaatsen. Of je kunt met je achterhoofd op de mat liggen. Als je weinig haar hebt, is het aan te raden om een dunne stof tussen je hoofd en de mat te plaatsen. Daarnaast kun je ook je wang op de mat plaatsen, wat kan helpen om stijfheid in de nek en de kaken te verminderen.

De buik en de billen

Door met je buik op de mat te gaan liggen, zal stijfheid en spanning in het diafragma en de ademhalingsspieren worden verminderd en het kan je metabolisme verbeteren. Je kan de mat ook op een normale stoel leggen en er voorzichtig op gaan zitten. Dit zal spanningen in het lumbale gebied en de billen verminderen.

Aangenaam pijnlijk

Het wordt aangeraden om zo’n vijftien tot twintig minuten op de mat te liggen om de effecten te kunnen ervaren. Je kunt de duur langzaam opbouwen naar eigen inzicht. Het hoort ‘aangenaam pijnlijk’ aan te voelen als je op de mat ligt, alhoewel iedereen verschillende pijndrempels heeft. De eerste keer zou je een dun laken kunnen gebruiken of een dun t-shirt kunnen dragen om de sensaties te verminderen. Het is belangrijk om naar de signalen van je lichaam te luisteren. Na een aantal minuten kun je een warm gevoel of tintelingen ervaren, dit is het gevolg van een verhoogde bloeddoorstroming. De meeste mensen ervaren bij de eerste keer al een gevoel van rust en ontspanning. Als je gewend raakt aan de acupressuur mat, dan kun je zelf wegdommelen terwijl je op de mat ligt. Door de acupressuur mat kun je dieper gaan slapen, hierdoor krijg je een betere nachtrust en word je uitgerust(er) wakker.

Wanneer niet gebruiken

In enkele situaties is het gebruik van de acupressuur mat niet aan te raden:

  • Bij bloedstollingsproblemen, hartproblemen en/of gebruik van bloedverdunnende middelen.
  • Bij huidproblemen op de plekken waar de spijkermat gebruikt wordt.
  • Bij zwangerschap; raadpleeg een arts/verloskundige alvorens gebruik te maken van de spijkermat.

Chinese Geneeswijze

De acupressuurmat heeft zijn oorsprong in India. Geschriften van meer dan 4000 jaar geleden beschrijven ‘spijkerbedden’ die werden toegepast om het lichaam en de geest te genezen. Daarnaast wordt de helende kunst van acupressuur ook gebruikt binnen de traditionele Chinese geneeswijze. De toepassing van acupressuur activeert zenuwuiteinden en zorgt voor een verzachtende en helende verlichting in het gehele lichaam. Onderzoek heeft aangetoond dat als een resultaat van acupressuur, lichaamseigen pijnverlichtende stoffen en gelukshormonen worden vrijgegeven. Er is zelfs wat bewijs dat het je metabolisme kan verhogen, omdat de spike mat je bloedsomloop en circulatie verbetert. Daarnaast kun je een meditatieve staat ervaren met een focus en helderheid die je normaal gesproken alleen ervaart na langdurige meditatie of intense fysieke activiteiten. Het enige wat je hoeft te doen is gaan liggen en te ontspannen.

Prijzen

Spijkermat€35,00grijs/wit, grijs/paars, grijs/zeegroen, fuchsia/oranje
Spijkermat kussen€29,50grijs/wit, grijs/paars, grijs/zeegroen, fuchsia/oranje, grijs/blauw
Spijkermat ECO€55,00grijs/wit, grijs/paars, grijs/zeegroen, fuchsia/oranje, grijs/blauw

WhatsApp chat
Bel nu
%d bloggers liken dit:
Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On LinkedinVisit Us On Instagram